16 grudnia 2012

ZEVIN Gabrielle - "Gdzie indziej"

Gabriele Zevin
Gdzie indziej
(Elsewhere)

tł. Grażyna Smosna

Initium, 2010
s. 246
978-83-625777-03-3
cena: 31,90 zl

Ocena:10/10

~*~

"Przykro mi, ale nie spotkało mnie nic szczególnego… Jestem tylko dziewczyną, która zapomniała spojrzeć w obie strony, zanim przeszła na drugą stronę ulicy." W tej zachwycającej powieści śmierć jest początkiem zwiastującym ponowne narodziny. Po tym, jak Liz ginie w wypadku, którego sprawca ucieka z miejsca zdarzenia, jej życie nabiera niespodziewanego kształtu. Na krótko przed swoimi szesnastymi urodzinami dziewczynka uświadamia sobie, że nigdy nie wyjdzie za mąż, nie będzie mieć dzieci i być może w nikim się nie zakocha. Gdzie Indziej sprawy biegną zwykłym, ziemskim torem, z tą różnicą, że jego mieszkańcy młodnieją, ludzie i psy wreszcie mogą się ze sobą porozumieć, zawiązują się nowe związki, a stare, wcześniej tragicznie przerwane, rozkwitają nowymi kolorami. "Gdzie Indziej" to przepojona niecodziennymi pomysłami powieść o nadziei, odkupieniu i ponownych narodzinach, osnuta wokół najbardziej wzruszających i urzekających relacji międzyludzkich. Rozbrajająca szczerością opowieść o smutku i podnosząca na duchu historia o miłości i szczęściu. Książka została opublikowana w 18 krajach.


~*~

Gdzie indziej to miejsce, do którego po śmierci trafia piętnastoletnia Lizzie. Jest to odzwierciedlenie tego, co znajduje się na Ziemi. Wyjątkiem jest fakt, iż zamiast się starzeć, Liz zaczyna młodnieć, by pod koniec swojej egzystencji powrócić na Ziemię, jako mała iskierka. W pewnym sensie jest to forma reinkarnacji. Umierasz i po pewnym czasie powracasz, jako nowa osoba.

Czytanie tej książki było dla mnie fascynującą i niesamowitą przygodą. Bardzo spodobał mi się sposób przedstawienia ‘przysłowiowego’ nieba. Przede wszystkim historia ta skłania do refleksji nad własnym życiem. Bo nie wiemy, czy ta chwila nie jest ostatnią. I ponad to, czy rzeczywiście po śmierci będziemy mieli możliwość spotkać swoich bliskich zza życia? Ponad to pojawił się kolejny aspekt. Jeśli cała egzystencja kończy się ponownym powrotem, to… kim byliśmy w poprzednim wcieleniu?

Opowieść rewelacyjna.

8 komentarzy:

  1. będę następna w kolejce do czytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę od dawna mam na oku. Kolejna recenzja utwierdzająca mnie w przekonaniu, iż muszę przeczytać "Gdzie indziej"!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba muszę po nią sięgnąć. Zaintrygowało mnie młodnienie i powrót na ziemię...:] Nie słyszałam wcześniej o tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli nie czytałaś, to polecam "Jeśli Zostanę" Gayle Forman. Wg mnie świetna książka - jedna z niewielu, które mnie tak poruszyły. Pomysłowa i naładowana emocjami, zarwałam przy niej noc :D
    Kolejna o śmierci nastolatki to "Po tamtej stronie ciebie i mnie". Nie czytałam, ale zamierzam się przekonać czy jest tak dobra, jak ją oceniają na LC :)

    OdpowiedzUsuń
  5. "Zawsze przy mnie stój" mam w biblioteczce, ale nie wiedziałam czego się spodziewać i zapomniałam kompletnie o tej książce:) na pewno przeczytam
    Również pozdrawiam i raz jeszcze polecam "Jeśli Zostanę", z początku nie byłam do niej przekonana, ale naprawdę zdecydowanie warto:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Podoba mi się bardzo. Temat reinkarnacji w naszym społeczeństwie jest bardzo kontrowersyjny, ale zarazem interesujący. Ludzie zaczynają rozważać nas tym, co jeżeli coś jest jeszcze potem..

    OdpowiedzUsuń
  7. Coś mnie od dawna ciągnie do tej książki, ale jak na złość nigdzie nie mogę jej znaleźć...

    OdpowiedzUsuń

Każde słowo się liczy. Dziękuję :).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...